Friday, September 7, 2012

Tip-tip belajar yang berkesan

Hai semua.
* Lambai tangan dengan senyuman yang sangat menawan *
 
Hari ni..
Nadiah nak share dengan korang semua tentang tip-tip belajar yang berkesan.
Kenapa tiba-2 Nadiah nak share tentang ni ?
Hmm. Sebenarnya Nadiah dah dapat semua paper ujian 2.
 And guess what ? Result agak teruk kalau dibandingkan dengan mid-year exam.
 
So, Nadiah terus search about tips belajar yang berkesan.
Tak nak dapat result yang teruk lagi. 
 
TIPS BELAJAR YANG BERKESAN :
   
1.  Tidak mensia-siakan masa.

2.  Membawa buku ke mana sahaja kita pergi kecuali tandas. Okay. Buku itu ilmu. So, tak digalakkan untuk bawak buku ke dalam tandas. Lagi satu bukan bawa je tau. Bawa and baca.

3.  Gunakan masa awal pagi. Okay. Seperti yang kita semua tahu ramai orang cakap ulangkaji pada awal pagi senang nak ingat.

4.  Buat nota ringkas. Kalau ada nota ringkas kita senang nak bawa pergi mana-2. Senang nak faham sebab kita sendiri yang buat nota tu.

5.  Sentiasa bertanya kalau tak faham. Please jangan malu bertanya. Bak kata peribahasa       " Malu bertanya sesat jalan " tapi kalau dah malu sangat tanya kawan-2 yang lebih pandai.

6.  Beri lebih tumpuan pada subject yang lemah and buat latihan. Kalau kita tahu kita lemah dalam satu subject tu kita kena lebihkan study subject tu. Buat banyak latihan. Tapi jangan abaikan subject yang lain pulak tau.

7.  Buat jadual belajar and ikut jadual tu sepenuhnya.

8.  Imbangkan masa akademik and kokurikulum.

9.  Ni yang paling penting. JANGAN STUDY LAST MINUTE. Kalau kita study last minute kite akan rasa stres yang teramat sangat. Bila dah stres, rasa malas pula muncul. Dah malas terus campak buku jauh-2. Masa periksa hentam, tembak, tikam, mula ada toyol and lain-lain.


Okaylah.
Tu je untuk hari ni.
Tataa.
Assalamualaikum :D